Music for Plutocracy

S12 Galleri og Verksted er stolt av Ă„ kunne presentere utstillingen:

Music for Plutocracy

 

-av Anne Katrine Senstad, og med musikk/lydbilde av JG Thrilwell.

 

Kraftig lys mÞter oss pÄ S12 og Bontelabo i vintermÞrket. Tiltrekkende neon. Utfordrende intenst, vekselvis gnistrende, av og til glÞdende.

Verket vi bokstavelig talt skal bevege oss gjennom er femte utgave i en serie som til nÄ har blitt vist pÄ steder som Shenzhen i Kina, Jeddah i Saudi-Arabia, Tallinn i Estland, og i New York, USA. Kunsten vi skal delta i bestÄr av ulike enkeltstÄende elementer som danner et hele. Arkitektur, elektrisitet, akryl, neonlys, farger og et ledsagende lydbilde av komponisten JG Thirlwell.

10 slanke akrylsÞyler stÄr i et rom mellom oss, gulv og tak. Tynne neonslysrÞr er festet pÄ dem alle, og forbundet med den elektriske strÞmforsyningen gjennom et nettverk av elektriske kabler og trafoer. Horisontalt, og langs rommets vegger, lÞper to tilsvarende og uavbrutte linjer lys forbi og rundt oss.

Det transparente i sÞylene inviterer oss pÄ konvensjonelt vis til Ä ignorere dem. Vi ser dem, men ser dem ikke i alt lyset de genererer. De skal i seg selv ikke gi innhold, men vÊre nettopp gjennomsiktige. Som luft. Allikevel er de fysiske. Slik forstÄr vi ogsÄ at det elektroniske elementet, og selve rÞrene forteller oss at vÄr opplevelse ikke vil vÊre knyttet til, eller befinne seg integrert i, men komme fra objektet. SÞylene er altsÄ formidlere. Og budskapet sÞylen artikulerer gjennom sin fargede belysning etablerer spent mening utover det stasjonÊre.

Ettersom vi beveger oss gjennom korridorene som Äpnes for oss i denne utvidede arkitekturen, fra ytterst mot midten, endrer lysets farger karakter fra varmt til kaldt. SÞylene minner herfra om et skjelett. Vi omsluttes av sansestimuli i stadig nye opplevelser av rom. Den intense fargen vi befinner oss i oppleves fysisk, som en nevrologisk impuls, og den kjennes som et pÄtagelig nÊrvÊr i og ved oss. Vi drar kjensel bÄde pÄ denne stemningen, og dette miljÞet fra andre kulturelle og geografiske omgivelser vi ofte oppsÞker og deltar i. Men i kunsten blir vi ikke fortalt hva vi skal kjÞpe, gjÞre, fÞle eller strekke oss mot. Vi mÄ velge selv.

Musikken som fÞlger oss er pÄ tilsvarende mÄte intens. JG Thirlwells lydbilde tilbyr en sfÊrisk og omsluttende dimensjon, i en komposisjon av frapperende stÞysekvenser, klikk, knepp, strÞm, knapt hÞrbare overtoner og en grunnlinje i bass. Dette auditive miljÞet akkompagnerer, og harmonerer med det elektroniske og materielle i installasjonen vi befinner oss i.

Anne Katrine Senstad arbeider i grensesnittet mellom det pÄstÄtte og erfarte, det fargelagte, og det hÄndgripelige. Hun tilbyr oss som pÄ en side et enkelt budskap i et rytmisk arkitektonisk landskap, men som samtidig etablerer et mangfold av stemningsmettede vÊrelser, eller tilvÊrelser, i lys av neon og fargetetthet.

I Music for Plutocracy utfordrer hun derfor bÄde vÄre kognitive, optiske, og sosiale konvensjoner. Vi befinner oss ikke utelukkende i en stemning, men i en tilstand av mottakelighet og i et spesifikt vÊrelse, eller i en tilvÊrelse. Vi er inne i en erfaring.

De amerikanske arkitektene og teoretikerne Robert Venturi og Denis Scott Brown beskriver i sin bok Architecture, Signs and Systems (fra 2004) hvordan neonlysene og selve reklameskiltene pÄ ikoniske steder som Times Square i New York, eller langs The Strip i Las Vegas faktisk danner arkitekturen pÄ stedet. Ikke bare fysisk rundt oss, men ogsÄ mentalt og i oss, gjennom sine intense, appellative neonfarger, sine pulserende rytmer og gjennom en kontinuerlig repetisjon av enkle salgsfremmende budskap. Slik tar vi bokstavelig talt inn, og orienterer oss i en verden som kun eksisterer gjennom farger, lys, i kortere eller lengre blink og rÞr.

Senstads kunst tegner fargekart som Äpner veien videre gjennom slike landskap av sansestimuli og impulser.

Gjennom slike installasjoner, eller i enkeltstÄende neonskulpturer, fotografi, videokunst og tekstarbeider er hun opptatt av hva hun selv beskriver som persepsjons-fenomenologi, og hvordan lys, rom og farger pÄvirker vÄre sanser og kognitive prosesser. Hun tilbyr, gjennom aktiv bruk av samtidskunstens uttrykksregister en kreativ analyse av, og utfordrende lek med de usynlige strukturene og dominerende nettverkene som danner seg rundt oss, med eller uten vÄrt samtykke. Hun stimulerer og utfordrer sansene vÄre i kunstverk vi erfarer og utgjÞr en del av, ikke bare observerer, og som istandsetter oss til Ä forstÄ vÄr deltakelse i en moderne verden med nye variabler.

Anne Katrine Senstad

Senstad vokste opp i bÄde Singapore og Norge. I dag bor hun mellom New York i USA og Oslo. Hun har sin kunstfaglige utdannelse fra institusjoner som University of California i Berkeley, Parsons School of Design, New York og New School for Social Research, New York.

Av hennes mange og spennende prosjekter kan fremholdes utstillingene:

  • Radical Light, fra 2020, ved Kai Art Center i Tallinn, Estland. Dette arbeidet kan beskrives som et monumentalt lys-miljĂž, og var ledsaget av JG Thirlwells lyd-komposisjon.
  • Elements II fra Seen Unseen-utstillingen i 2018, ved  He Xiangning Art Museum i Shenzhen, Kina, som Senstad beskriver som en inkluderende lysskulptur.
  • Hennes Element-serie ble ogsĂ„ pĂ„begynt i 2018 i forbindelse med utstillingen Through The Spectrum, ved Athr Gallery i Jeddah, Saudi-Arabia. Installasjonen Music for Plutocracy, som vi har gleden av Ă„ som vi nĂ„ kan vise pĂ„ S12s, er femte utgave av denne helhetlige serien i sine ulike tematiske, visuelle og skulpturelle variasjoner.
  • Under biennalen i Venezia i 2015 var Anne Katrine Senstad representert med soloutstillingen The Vanity of the Vanities, ogsĂ„ denne ledsaget av JG Thirlwells spesialkomponerte lyd.
  • Samme Ă„r deltok hun ogsĂ„ pĂ„ Art and Architecture Triennalen i Brugge, Belgia, med den stedsspesifikke, tekstbaserte LED installasjonen GOLD GUIDES ME – Capitalism in the Public Realm.
  • I 2012 gjestet Senstad ogsĂ„ Bergen med utstillingen ​Is Her Name Red?​, ved Stiftelsen 3,14 Kunsthall.
  • Videoarbeider av Senstad har blitt vist pĂ„ steder som Centre Pompidou, i Paris, Haus Der Kultur Der Welt i Berlin, Beirut Art Center, i Beirut, Dallas Aurora, i Dallas og Eva Peron Museum, i Buenos Aires, ved siden av pĂ„ Galleri K4, Oslo, og ved Oslo Screen Festival her til lands.
  • Hun har ogsĂ„ levert kunstverk til offentlig utsmykning i regi av SnĂžhetta Arkitektkontor for Wolfe Center for the Arts ved Bowling Green State Univeristy, i Ohio, USA.

Senstad har mottatt arbeidsstipend og annen Þkonomisk stÞtte til sitt virke fra organisasjoner og foreninger som Norsk KulturrÄd, Office for Contemporary Art Norway, Forbundet Frie Fotografer, Norske Billedkunstnere, Bildende Kunstneres Hjelpefond, Design og Arkitektur Norge, og Foundation for Contemporary Art i New York, USA.

Utstillingen er stĂžttet av Norsk KulturrĂ„d – Fond for Lyd og Bilde,  BKV – Billedkunstnernes Vederlagsfond, og Foundation for Contemporary Arts, USA.

S12 redaksjon: Skrevet i januar 2020.

 
Music for Plutocracy | S12 Galleri og Verksted