Music for Plutocracy
S12 Galleri og Verksted er stolt av å kunne presentere utstillingen:
Music for Plutocracy
-av Anne Katrine Senstad, og med musikk/lydbilde av JG Thrilwell.
Kraftig lys møter oss på S12 og Bontelabo i vintermørket. Tiltrekkende neon. Utfordrende intenst, vekselvis gnistrende, av og til glødende.
Verket vi bokstavelig talt skal bevege oss gjennom er femte utgave i en serie som til nå har blitt vist på steder som Shenzhen i Kina, Jeddah i Saudi-Arabia, Tallinn i Estland, og i New York, USA. Kunsten vi skal delta i består av ulike enkeltstående elementer som danner et hele. Arkitektur, elektrisitet, akryl, neonlys, farger og et ledsagende lydbilde av komponisten JG Thirlwell.
10 slanke akrylsøyler står i et rom mellom oss, gulv og tak. Tynne neonslysrør er festet på dem alle, og forbundet med den elektriske strømforsyningen gjennom et nettverk av elektriske kabler og trafoer. Horisontalt, og langs rommets vegger, løper to tilsvarende og uavbrutte linjer lys forbi og rundt oss.
Det transparente i søylene inviterer oss på konvensjonelt vis til å ignorere dem. Vi ser dem, men ser dem ikke i alt lyset de genererer. De skal i seg selv ikke gi innhold, men være nettopp gjennomsiktige. Som luft. Allikevel er de fysiske. Slik forstår vi også at det elektroniske elementet, og selve rørene forteller oss at vår opplevelse ikke vil være knyttet til, eller befinne seg integrert i, men komme fra objektet. Søylene er altså formidlere. Og budskapet søylen artikulerer gjennom sin fargede belysning etablerer spent mening utover det stasjonære.
Ettersom vi beveger oss gjennom korridorene som åpnes for oss i denne utvidede arkitekturen, fra ytterst mot midten, endrer lysets farger karakter fra varmt til kaldt. Søylene minner herfra om et skjelett. Vi omsluttes av sansestimuli i stadig nye opplevelser av rom. Den intense fargen vi befinner oss i oppleves fysisk, som en nevrologisk impuls, og den kjennes som et påtagelig nærvær i og ved oss. Vi drar kjensel både på denne stemningen, og dette miljøet fra andre kulturelle og geografiske omgivelser vi ofte oppsøker og deltar i. Men i kunsten blir vi ikke fortalt hva vi skal kjøpe, gjøre, føle eller strekke oss mot. Vi må velge selv.
Musikken som følger oss er på tilsvarende måte intens. JG Thirlwells lydbilde tilbyr en sfærisk og omsluttende dimensjon, i en komposisjon av frapperende støysekvenser, klikk, knepp, strøm, knapt hørbare overtoner og en grunnlinje i bass. Dette auditive miljøet akkompagnerer, og harmonerer med det elektroniske og materielle i installasjonen vi befinner oss i.
Anne Katrine Senstad arbeider i grensesnittet mellom det påståtte og erfarte, det fargelagte, og det håndgripelige. Hun tilbyr oss som på en side et enkelt budskap i et rytmisk arkitektonisk landskap, men som samtidig etablerer et mangfold av stemningsmettede værelser, eller tilværelser, i lys av neon og fargetetthet.
I Music for Plutocracy utfordrer hun derfor både våre kognitive, optiske, og sosiale konvensjoner. Vi befinner oss ikke utelukkende i en stemning, men i en tilstand av mottakelighet og i et spesifikt værelse, eller i en tilværelse. Vi er inne i en erfaring.
De amerikanske arkitektene og teoretikerne Robert Venturi og Denis Scott Brown beskriver i sin bok Architecture, Signs and Systems (fra 2004) hvordan neonlysene og selve reklameskiltene på ikoniske steder som Times Square i New York, eller langs The Strip i Las Vegas faktisk danner arkitekturen på stedet. Ikke bare fysisk rundt oss, men også mentalt og i oss, gjennom sine intense, appellative neonfarger, sine pulserende rytmer og gjennom en kontinuerlig repetisjon av enkle salgsfremmende budskap. Slik tar vi bokstavelig talt inn, og orienterer oss i en verden som kun eksisterer gjennom farger, lys, i kortere eller lengre blink og rør.
Senstads kunst tegner fargekart som åpner veien videre gjennom slike landskap av sansestimuli og impulser.
Gjennom slike installasjoner, eller i enkeltstående neonskulpturer, fotografi, videokunst og tekstarbeider er hun opptatt av hva hun selv beskriver som persepsjons-fenomenologi, og hvordan lys, rom og farger påvirker våre sanser og kognitive prosesser. Hun tilbyr, gjennom aktiv bruk av samtidskunstens uttrykksregister en kreativ analyse av, og utfordrende lek med de usynlige strukturene og dominerende nettverkene som danner seg rundt oss, med eller uten vårt samtykke. Hun stimulerer og utfordrer sansene våre i kunstverk vi erfarer og utgjør en del av, ikke bare observerer, og som istandsetter oss til å forstå vår deltakelse i en moderne verden med nye variabler.
Anne Katrine Senstad
Senstad vokste opp i både Singapore og Norge. I dag bor hun mellom New York i USA og Oslo. Hun har sin kunstfaglige utdannelse fra institusjoner som University of California i Berkeley, Parsons School of Design, New York og New School for Social Research, New York.
Av hennes mange og spennende prosjekter kan fremholdes utstillingene:
- Radical Light, fra 2020, ved Kai Art Center i Tallinn, Estland. Dette arbeidet kan beskrives som et monumentalt lys-miljø, og var ledsaget av JG Thirlwells lyd-komposisjon.
- Elements II fra Seen Unseen-utstillingen i 2018, ved He Xiangning Art Museum i Shenzhen, Kina, som Senstad beskriver som en inkluderende lysskulptur.
- Hennes Element-serie ble også påbegynt i 2018 i forbindelse med utstillingen Through The Spectrum, ved Athr Gallery i Jeddah, Saudi-Arabia. Installasjonen Music for Plutocracy, som vi har gleden av å som vi nå kan vise på S12s, er femte utgave av denne helhetlige serien i sine ulike tematiske, visuelle og skulpturelle variasjoner.
- Under biennalen i Venezia i 2015 var Anne Katrine Senstad representert med soloutstillingen The Vanity of the Vanities, også denne ledsaget av JG Thirlwells spesialkomponerte lyd.
- Samme år deltok hun også på Art and Architecture Triennalen i Brugge, Belgia, med den stedsspesifikke, tekstbaserte LED installasjonen GOLD GUIDES ME – Capitalism in the Public Realm.
- I 2012 gjestet Senstad også Bergen med utstillingen Is Her Name Red?, ved Stiftelsen 3,14 Kunsthall.
- Videoarbeider av Senstad har blitt vist på steder som Centre Pompidou, i Paris, Haus Der Kultur Der Welt i Berlin, Beirut Art Center, i Beirut, Dallas Aurora, i Dallas og Eva Peron Museum, i Buenos Aires, ved siden av på Galleri K4, Oslo, og ved Oslo Screen Festival her til lands.
- Hun har også levert kunstverk til offentlig utsmykning i regi av Snøhetta Arkitektkontor for Wolfe Center for the Arts ved Bowling Green State Univeristy, i Ohio, USA.
Senstad har mottatt arbeidsstipend og annen økonomisk støtte til sitt virke fra organisasjoner og foreninger som Norsk Kulturråd, Office for Contemporary Art Norway, Forbundet Frie Fotografer, Norske Billedkunstnere, Bildende Kunstneres Hjelpefond, Design og Arkitektur Norge, og Foundation for Contemporary Art i New York, USA.
Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd – Fond for Lyd og Bilde, BKV – Billedkunstnernes Vederlagsfond, og Foundation for Contemporary Arts, USA.
S12 redaksjon: Skrevet i januar 2020.