Hilde Angel Danielsen

Gjestekunstner/guest artist - Lokal AiR

Hilde Angel Danielsen vokste opp i Troms fylke. Senere studerte hun ved Nordland Videoverksted og KunsthÞgskolen i KabelvÄg fÞr hun flyttet sÞrover hvor hun tok et hovedfag ved KunsthÞgskolen i Bergen i 2004, og med fordypning i kunstnerisk bruk av tegl som byggemoduler for skulptur og/eller integrert del av arkitektur.  Senere har arbeidet hennes utviklet seg videre mot installasjonskunst i grenselandet mellom skulptur og arkitektur.  I 2010 var Hilde Angel Danielsen den aller fÞrste gjestekunstneren i S12! Gjennom vÄren 2021 har hun deltatt i vÄrt Lokal AiR program.

 

Hun arbeider sÄ vel utendÞrs som inne. I tidlige verk benyttet hun gjerne murstein. I serien Transparent Tegl har hun laget bÄde hele eksteriÞrer i form av kledninger, og skillevegger i rom og korridorer eller himlinger i interiÞrer. Flatene kan vÊre rette eller buede, og danne egne erfaringer av rom, eller snarere mellomrom, ikke ulik Richard Serras store skulpturer. Men temaet i serien er som navnet tilsier  gjennomsiktighet. Assosiasjoner vekkes til den klassiske arabiske sjaulsien, som gjennom sine sprinkler og spiler av treverk eller mur lagt, eller flettet i geometriske mÞnster danner en kontinuerlig dialog mellom ute og inne, lys og mÞrke. 

 

I all sin transparente abstraksjon er arbeidene hennes allikevel figurative og fysiske. Vi ser konkrete flater og gjenkjennbare sjakter, eller spiraler. Hilde Angel Danielsen lager kunst av byggematerialer. Ikke bare murstein, men ogsÄ planker, spiker, vindusruter og rammer. Med disse robuste redskapene skaper hun linjer trukket i trekkspill, eller som propeller gjennom rom og lÞse luften som i installasjonen Endringsvindu fra 2016

 

Noen verk er ogsÄ representative, som den temporÊre og demonterbare treskulpturen Time Goes By, fra 2020, og hvor vi ser et digert timeglass i siberisk lerketre som lar sol og lys flimre gjennom sprinklene som dyrebare strÄler tid. Andre kan vekke assosiasjoner til fjellene vi ser bakenfor, eller bÞlger mot strandkanten. Med et slikt organisk formsprÄk i sine monumentale konstruksjoner kan det vÊre fristende Ä sammenlikne kunstneren med store arkitekter som Frank Gehry eller Zaha Hadid. Samtidig preges Hilde Angel Danielsens kunst av en ren enkelhet som ikke sÞker Ä imponere, men Ä forklare.

 

Den tyske filosofen Martin Heidegger mente at de klassiske greske templene fremstille alt det stedet omfattet. De samlet en hel omverden, og fyldte sin oppgave bare ved Ä stÄ der. PÄ samme mÄten forener Hilde Angel Danielsens arkitektoniske skulpturer sine landskap i gjennomsiktige monumenter hvor vi erfarer et  innhold av nÊrhet til stedet og en tilstedevÊrelse i tiden.

 

Som templer i antikkens Hellas har hesjer gjennom generasjoner definert vÄr norske geografi. De har samlet mennesker og selve landskapet i felles identitet og gjenkjennelse. I hennes arbeid med den upoetiske tittelen Kultur og NÊringsportal 1, fra 2008, lar hun paljettglitrende CD-er erstatte den sÞlvfargede klippfisken, og i En inngang til en utgang, fra 2005, henger plastposer fra supermarkedet pÄ hesjene hvor hÞy en gang hang. I likhet med Time Goes By har ogsÄ denne timeglassfasong og er temporÊr. Begge handler om holdbarhet, bÊrekraft og immaterielle verdier. I disse kritiske observasjonene forener hun fÞr og nÄ med mennesker i tid, og landskap i utvikling.

 

Kunstnerne Per Kleiva og Åse Texmon Rygh, som begge har aner i Troms, har vĂŠrt inspiratorer.  I tillegg understreker Hilde i en samtale om sin kunst at hun  er datter av en snekker, og filosoferer videre over alle byggeplassene hun besĂžkte sammen med faren. Hun minnes lukten av tre og skjelettet av huset. Reisverket. Alt som stĂ„r synlig fĂžr kledning kom pĂ„. Å gĂ„ pĂ„ gulvĂ„ser i et uferdig bygg. Lik dette med hesjene
.

 

Gjennom sitt opphold pÄ S12 i programmet Lokal AiR, gjennom mars 2021, har hun undersÞkt glasset som et mulig materiale i fortsettelsen av sitt spennende virke.

Dates:  Mars/March 2021
Hilde Angel Danielsen | S12 Galleri og Verksted