Liu Xi

Gjestekunstner - AiR i S12

Liu Xi 

 

S12 Galleri og Verksted har i august gleden av å ha den kinesiske kunstneren Liu Xi til et virtuelt gjestekunstneropphold i vårt verksted for, i samarbeid med verkstedsmester Timothy Belliveau, å produsere objekter i glass til hennes påfølgende soloutstilling Blood, Body and Lace i vårt galleri med åpning den 10. september.

 

Siden 2010 har S12 hatt gjestekunstnere fra mange land og kontinenter. Fra Asia har vi blant annet tatt imot besøkende fra både Japan og Taiwan. Liu Xi vil være vår første gjest fra Kina. Gjennom tidligere utstillinger her i Norge, og i Bergen, har vi i løpet av de siste tiårene fått innblikk i viktig samtidskunst fra denne moderne kulturnasjonen.  

 

Liu Xi utdyper dette bildet som en av Kinas unge og feministiske kunstnere som har vist en enestående evne til å uttrykke seg både dypt personlig og samtidig oppsiktsvekkende politisk gjennom sin kunst. Liu Xi snakker allikevel kun for seg selv. Hun tar i sine arbeider derfor utgangspunkt i sine helt private, og ofte intime referanser. Som kunstner er hun mest kjent for sine objekter i keramikk og porselen. I vårt verksted skal hun anvende sin erfaring med disse materialene for å lage objekter i glass. 

En personlig historie

Liu Xi er både kunstner og feminist. Hun blir derfor også sitert av mange som representativ for en ny generasjon kvinner. Men vel så mye som sosial retorikk formulerer hun snarere en personlig historie gjennom sine foretrukne materialer, keramikk, porselen og glass.

 

Liu Xi ble født i 1986 i Shandong-provinsen, nord i Kina. Hun forteller om en oppvekst i et maoistisk system. Et revolusjonært regime som avskrev feminisme som et overflødig konsept, og en angivelig selvfølge av kommunismen. Hennes oppvekst var ifølge henne selv derfor komplisert og isolert, og hun forteller åpenhjertig om hvordan følelsen av mindreverdighet ble podet inn i henne helt fra barnsben av. Etter at hun ble uteksaminert fra skulpturavdelingen ved Central Academy of Fine Arts i Beijing, flyttet hun til Shanghai og etablerte eget studio der.

 

Keramikkfaget er gammelt og tynget av tradisjon. Kunsten og håndverket må læres med ydmyk tålmodighet og flid. Den dag i dag er det et aktet og opprettholdt mål for unge orientalske kunstnere å følge tettest mulig i sine mestres fotspor, som for å holde fast ved en uavbrutt linje, bestående av menn, bakover i tid. I kunsten fant allikevel Liu måter å forme sitt eget, klare bilde. Gjennom enkelte utfordrende grep, gester og eksponeringer brøt hun ut av hegemoniet.

 

Enkelte av arbeidene hennes har utfordret samfunnsmoralen. I 2016 preget hun bokstavelig talt sitt eget navn inn i porselensarbeidene i serien It takes time.  Dette er en tabubelagt handling som høylytt hevder at arbeidet er hennes, og ikke læremesterens eller den lange tradisjonens! I denne gesten kan vi også lese en annen mening. Liu Xi skaper med sitt navnestempel sin egen merkevare. Ingenting i hennes kunstneriske virke tilsier ellers at hun ønsker å selge sine arbeider som designervare eller luksusartikler. Ikke desto mindre plasserer hun med sin signatur sine gjenstander inn i en modernitet og en økonomisk relasjon. Hun verdsetter seg selv, høyt. Gjennom seg selv som selvstendig forteller og formgiver trer hun også på denne måten ut av den stigmatiserende offerrollen. I 2018/19 utløste hun også kraftige reaksjoner når hun monterte en serie av 52 abstraherte skjell, eller konkylieformede objekter med en klar likhet til kvinnelige kjønnsorgan, i sort porselen på galleriveggen i utstillingsprosjektet Our God is Great. Anvendelsen av den sorte fargen gir assosiasjoner til kalligrafisk blekk fra nok en mannsdominert tradisjon hun derved tar til seg, og legemliggjør som sin egen intimitet. 

 

Lius mønstre og former er hentet fra hverdagen, kvinnekroppen, erotikken og hjemmet. Enkelte av hennes figurer fra tidligere produksjoner kan minne om vridde vaskekluter, angstknuter, sensuelt sammenfiltret sengetøy eller kjønnslepper, dørmatter og falliske symboler.

 

Gjennom utformingen og i bearbeidelsen av materialene tilfører hun disse blottlagte og samtidig trivielle, ofte rå eller også grove motivene en skjønnet som gjør dem dyrebare. Slik holder hun sine egne, som så mange andre kvinners historiske miljøer og referanser opp mot lyset. I dette ser, og forstår vi hva hennes verden består av, og hvor verdifull den er.

 

Som hos de fleste kunstnere er arbeidene hennes også gjenstand for stadig utforsking og fornyelse som gjerne følger hennes egen personlige utvikling. 

 

I hennes nyeste serie av Our God is Great er alle porselensobjektene gullfargede og med mønster av blonder presset inn i overflaten. Gull er fyrstens farge. Den opphøyde. Den opprinnelig håndvevde blonden har gjennom alle århundrer på samme måten vært regnet som både uoppnåelig kostbar, delikat og raffinert. I Lius arbeider kan en ny generasjon kinesiske kvinner nå ta til seg denne stolte suvereniteten, og kroppsliggjøre den som sin egen. De eier sin egen skjønnhet og er intimt og i seg selv det blonden representerer.

Om arbeid og teknikk

Liu Xi er kunstner i en lang kunsthåndverktradisjon. Keramikk, og porselen er kvalitetene hun oftest anvender. Tradisjonene i faget går, som tidligere nevnt, langt tilbake i tid. Arven hviler også på hennes skuldre, og Liu er en meget sofistikert tekniker. Likevel uttrykker hun frykt for å kjenne seg for bekvem i sin sikkerhetssone, og utfordrer hele tiden i sitt arbeide både tradisjonen, materialenes egenskaper, og sine egne ferdigheter.   

 

Hun benytter, for eksempel, stadig nye brenningsteknikker. I bruken av jernholdig leire oppstår en metallisk struktur i overflaten. Vi har lest hvordan hun kombinerer klassisk porselen og blekk. I andre arbeider utvikler hun kremfargede kvaliteter eller også lyserosa overflater og glasurer.

 

Den kjente norske keramikeren og professoren Torbjørn Kvasbø beskriver hvordan Liu Xi “… med nærhet forener kunsthåndverk og materialer, hender fingre og øyne i en lekende søken etter å avdekke leirens ukjente potensiale, noe hun tidligere ikke har sett, hvor dannelser eller overflater inviterer til nærmere bearbeidelse. Leiren er føyelig. Den kan formes slik hun ønsker den og holdes fast i den fasongen hun ønsker når hun velger å stanse prosessen. Hun benytter leire som et redskap for å utforske kvaliteter, struktur og form, farge og oppbygging. Hennes mål er å utvikle ny kunnskap, og nye meningsfulle visuelle refleksjoner. Forstyrrende og tvetydige, umiddelbare og overveldende, vakre og frastøtende… En vedvarende dialog mellom kunnskap, erfaring og nådeløs, kritisk ettertanke.”

 

Sammen med vår verkstedsmester Timothy Belliveau arbeider Liu Xi gjennom august for å produsere glassarbeider til det selvstendige og sammensatte kunstverket hun kaller #WangXinhong, som i bruddstykker og objekter forteller en urovekkende historie om en kvinne som har forsøkt å endre seg, men ikke klart det.

 

Liu Xi har arbeidet med glass tidligere, som i serien Heart Dirt fra 2017. Også i dette materialet er hun opptatt av å hente frem det ekspressive og skulpturelle. Også i glasset søker hun å hente frem nye argumenter og nye estetiske kvaliteter som får oss til å  føle, og tenke på nytt, gjennom virkelig kunsthåndverk.

 

Dette virtuelle gjestekunstneroppholdet består i jevnlige arbeidsøkter mellom kunstneren og vår verkstedsmester. Liu Xi veileder via nettbaserte videokonferanser,  og er i utformingen av dette verket særlig opptatt av fargenyanser og taktile kvaliteter i objektene. Den største utfordringen ligger i anvendelsen av rødfargen. Denne er i seg selv meget ekspressiv og endrer i tillegg lett karakter, og gir ulike nyanser avhengig av objektenes størrelse og utforming. I arbeidet med dette spesifikke verket  møter også såvel Liu Xi som verkstedsmester Timothy Belliveau glassets kunsthåndverksmessige dilemma. Materialet er i seg selv forførende vakkert og elegant, selv der det skal formidle smerte og personlig nederlag. Dette løser kunstneren i dette tilfellet ved å utforme de enkelte elementene som dynamisk flytende, dryppende, stikkende og skarpe, selv i statisk tilstand.

 

Prosjektet er støttet av Bergen Kommune og stiftelsen Fritt Ord

Dates:  August - 2021
Liu Xi | S12 Galleri og Verksted